Najväčšia tragédia motoršportu má 65 rokov. Čo presne sa stalo v Le Mans?

Kolízia počas pretekov 24 hodín Le Mans 1955 (Zdroj: YouTube/Энтони Крис)

Preteky 24 Hours of Le Mans (u nás “24 hodín Le Mans”) sú známe azda každému, kto sa aspoň trochu zaujíma o motoršport. Menej známa je ale už nehoda z roku 1955, ktorá otriasla celým vtedajším svetom automobilov.

Počas niekoľkých osudových sekúnd nasledujúcich po nebezpečnej kolízii prišlo o život 84 ľudí, ďalších 120 bolo zranených. Napriek mnohým sporom nakoniec nebol určený presný vinník nehody, dôsledky však boli vyvodené a aj táto tragédia prispela k tomu, ako vyzerajú automobilové preteky dnes.

Najstaršie preteky na svete

24-hodinovka v Le Mans má históriu bohatšiu než ktorýkoľvek iný pretek. Začala sa písať v roku 1923 a s postupom rokov a narastajúcim záujmom sa stala jedným z najznámejších pretekov vôbec.

Celkový cieľ nie je najlepší čas, ale aj najdlhšia prejdená vzdialenosť. Väčší dôraz ako na výkon či rýchlosť sa tak kladie na technickú výdrž auta. Priemerná vzdialenosť prejdená za jedny preteky dnes býva okolo 5000 kilometrov s praktickou nepretržitou záťažou na motor i brzdy a priemerná rýchlosť sa pohybuje vysoko nad 200 km/h.

Súťaž si za svoju existenciu vybudovala prestíž tak veľkú, že sa radí aj do neoficiálneho “Triple Crown of Motorsport”. Týmto titulom sa môže pýšiť pretekár, ktorému sa podarí vyhrať 24 hodín Le Mans, Indianapolis 500 a Veľkú cenu Monaka.

Hoci 24 hodín Le Mans sprevádza milión detailov a pravidiel, charakteristika je asi taká, že sa koná každý rok (výnimka 1936, 1940-1948) v júni (výnimka 1956 a 1968), účastní sa jej približne 60 áut, každé má 3 šoférov, ktorí sa striedajú v určených intervaloch.

Circuit de la Sarthe: Roky túto trať zmenili

Slávna 24-hodinovka nesie svoje meno po francúzskom meste, neďaleko ktorého sa koná – na okruhu Circuit de la Sarthe. Ten nevyzeral vždy tak ako dnes, kedy má 13,636 kilometrov dĺžky.

V počiatkoch, hlavne 20. rokoch, išlo v podstate o štandardnú verejnú cestu upravenú pre potreby pretekov. V tých časoch autá dosahovali rýchlosť 100 km/h, no zabezpečenie trate zostalo nezmenené, aj keď sa postupne rýchlosť strojnásobila. Pôvodnú dĺžku 17 kilometrov skrátila obchádzka.

Vyše 80 percent celého okruhu idú autá na plný plyn, ostrá zákruta v dedine Mulsanne predstavuje obrovskú záťaž pre brzdy. Rýchlosť tam klesá z 340 na 100 kilometrov za hodinu. Za svoju existenciu prešla trať početnými zmenami a jej súčasná podoba má označenie No. 15.

Prvou zmenou bolo pridanie pit stopu a časti trate Esses v roku 1932. V roku 1965 bol pridaný okruh Bugatti Circuit a o štyri roky neskôr aj zvodidlá pozdĺž trate. Keďže autá po technickej stránke napredovali míľovými krokmi a dosahované rýchlosti boli aj v tiahlych zákrutách 290 km/h, roku 1987 pribudla Dunlopská šikana.

O rok neskôr na slávnej, šesťkilometrovej rovinke padol dodnes neprekonaný rýchlostný rekord: Peugeot tam išiel rýchlosťou 407 km/h, kvôli marketingu okolo nového modelu 405 bol tento údaj dlho skresľovaný na 405 km/h. Auto preteky nedokončilo kvôli prehriatemu motoru.

Poslednou zmenou bolo pridanie dvoch šikán na tejto rovinke podľa predpisov FIA, na základe ktorých trať nesmie mať rovinku dlhšiu ako dva kilometre. Stalo sa tak v roku 1990.

le mans
Circuit de la Sarthe (Zdroj: racingcircuits.info)

V roku 1955 však trať vôbec nebola bezpečná. Autá na nej hravo dosahovali rýchlosti blízke 300 kilometrov za hodinu, pit stop bol prakticky neoddelený od trate a bariéru medzi divákmi a autami tvoril len násyp či stohy slamy. Bezpečnosť pre vodičov tvorila prilba. Bezpečnostné pásy či strecha nad hlavou boli považované za zbytočné.

1955: Veľká bitka medzi značkami z celej Európy

V dňoch 11. a 12. júna 1955 sa konal 23. ročník slávnej 24-hodinovky. V rôznych kategóriách si sem prišli zmerať sily značky z celej Európy. Medzi nimi tak napríklad Mercedes-Benz alebo Ferrari, z Britských ostrovov Jaguar či Aston Martin.

Nemci sa nechceli nechať zahanbiť. Na preteky osadili svoj najnovší model 300 SLR, ktorý bol svojho času označovaný za najlepšie pretekárske auto na svete. Poháňal ho 3-litrový radový osemvalec produkujúci 300 koní. Za volant týchto dvoch áut sa posadili dve dvojice pretekárov: Juan Manuel Fangio, hviezda Formule 1, a Stirling Moss, do druhého Karl Kling a francúzsky pretekár Pierre Levegh.

Ani Jaguar nemeškal a na trať nasadil tri modely D-Type, z ktorých neskôr vyšiel aj civilný E-Type. Ten je dodnes považovaný za najkrajšie auto, aké bolo kedy vyrobené. D-Type s 3,4-litrovým šesťvalcom dosahoval výkon 280 koní a rýchlosť 280 kilometrov za hodinu. Za jeho volant sa okrem ďalších dvoch dvojíc posadili aj Mike Hawthorn a Ivor Bueb.

Aston Martin DB3S dosahoval s trojlitrovým motorom 225 koní, britská automobilka predstavila aj model Lagonda so 4,5-litrovým dvanásťvalcom. Najlepší čas však aj tak zajazdilo Ferrari 735 LM so 4,4-litrovým radovým šesťvalcom. Čas na kolo bol 4 minúty a 14 sekúnd, najvyššia dosiahnutá rýchlosť 291 kilometrov za hodinu. Mercedes-Benz 300 SLR mal o sekundu horší čas a rýchlosť 281 km/h.

Osudný pit stop

V deň pretekov sa na preteky prišlo pozrieť približne 250 až 300 tisíc divákov, vstupné bolo len 4 franky. Svojho času boli tieto preteky veľmi populárnym spôsobom ako zabudnúť na hrôzy vojny: muži chodili slušne oblečený a s rodinami si popri dráhe rozkladali stany a pili víno.

Osudovým sa pre mnohých z nich stalo 11. júna 35. kolo. Bolo to štyri minúty pred pol siedmou večer a Hawthorn sediaci v Jaguari spozoroval jednu z kontroliek. Bolo potrebné, aby rýchlo zašiel do pit stopu. Zaradil sa na pravú časť cesty a prudko zabrzdil. Macklin, riadiaci Austin-Healey, nestihol zabrzdiť a vybočil doľava, rovno do smeru, v ktorom sa rýchlosťou 200 kilometrov za hodinu rútil Levegh na Mercedese. Zmätok na trati rozvíril prach a Levegh v poslednej sekunde stihol kolegovi Fangiovi, čakajúcemu na príležitosť obehnúť ho, naznačiť blížiace sa nebezpečenstvo, čím mu zachránil život.

Levegh už nestihol urobiť nič a pravou prednou časťou nadišiel na ľavú časť Macklinovho Austinu. Tento stret mal za následok vymrštenie Mercedesu v rýchlosti 200 km/h do vzduchu. Auto preletelo ponad bariéru a vo vzduchu sa z neho oddelil blok motora, predné tlmiče a kapota. Levegh bol vymrštený z auta a pri dopade na dráhu utrpel zranenia lebky nezlúčiteľné so životom.

Jednotlivé časti auta leteli približne sto metrov davom divákov. Najnebezpečnejšou sa stala kapota, ktorá mnohým odťala hlavy. Aj ďalšie súčiastky letiace vzduchom si vzali životy ľudí, celkovo je počet obetí 83 divákov a Levegh. Mnohí na túto udalosť spomínajú ako na hrozivú tragédiu, keď okolo seba videli ľudí zhadzujúcich zo seba končatiny obetí.

Zadná časť Mercedesa, ktorá dopadla do davu, vybuchla. Situáciu zhoršila aj hasičská brigáda, ktorá sa požiar pokúsila uhasiť vodou. Vtedy rozžeravená karoséria z horčíka začala prskať iskry a horela ešte niekoľko hodín. Za mŕtvych bola nadránom v katedrále v Le Mans odslúžená svätá omša.

Preteky zrušené neboli, Jaguar neodstúpil

O nehode bol krátko nato informovaný tím Mercedes-Benz, rovnako aj Jaguar. Nemci veľmi rýchlo prišli na to, že bude nutné odstúpiť z pretekov, pretože povesti značky neprospeje výhra ani prehra. O polnoci dostali schválenie z mimoriadneho zasadnutia štábu v Štuttgarte, krátko pred druhou hodinou v noci boli pretekári stiahnutí z trate a Mercedes odstúpil.

Organizátori sa rozhodli preteky neukončiť. Zmätený dav by totiž zablokoval cesty pre sanitky a odvoz ranených. Takisto by mohli nastať súdne procesy, ktoré by sa pohybovali v miliónových čiastkach. Zodpovednosť však rozhodne vyvodiť chceli.

Jaguar naopak Hawthornovi prikázal preteky dokončiť, a keďže všetky stroje Ferrari sa nakoniec pokazili, Jaguar vyhral. Aston Martin porazil o štyri kolá. Hawthorn si však svoje Pyrrhovo víťazstvo nevychutnal a miestne média ho skritizovali za záber, na ktorom veselo striekal šampus. Za všetko hovoril ironický novinový titulok “Na zdravie, pán Hawthorn” s priloženou fotkou.

Vyvodenie dôsledkov a ironická bodka za príbehom

Reakcie verejnosti na seba dlho nenechali čakať. V mnohých krajinách boli toho roku zrušené mnohé preteky, niektoré zákazy pretrvali dlhšie. Začalo sa aj rozsiahle vyšetrovanie a vzhľadom na Leveghovu smrť zostali jedinými svedkami Macklin a Hawthorn.

Obvinený bol Mercedes za použitie nesprávneho paliva či horčíkovej karosérie, ale aj Jaguar za výrazne silnejšie brzdy, ktorými Hawthorn brzdil, keď vošiel do cesty Macklinovi. Hoci šofér Jaguara nakoniec zodpovednosť prijal, vo svojej biografii ju neskôr znovu poprel, čo Macklina nahnevalo.

Príbeh sa končí v roku 1959. Hawthorn tragicky zahynul pri autonehode na verejnej ceste. Ironicky sa tak stalo, keď sa na svojom Jaguari pokúsil obehnúť Mercedes-Benz.

— Martin Minka

Vydržte, hlasujete...

Ďakujeme za váš hlas...

Už ste hlasovali...

12

Našli ste chybu? Napíšte nám na

ZACHRÁŇTE DENNÍK SLOVENSKO


Rastúca čítanosť, no klesajúce príjmy. Tento paradox súvisiaci s koronakrízou neobchádza ani Denník Slovensko. K nemu sa pridružili aj početné podpásové útoky oponentov.

Pomôcť k záchrane perspektívneho národno-konzervatívneho mediálneho projektu však môžete aj vy. Urobiť tak môžete zaslaním ľubovoľného príspevku alebo pravidelnou sumou na náš transparentný účet, prípadne na náš bežný firemný účet.
Bojujeme aj za vás. Ďakujeme.


Prispejte nám transparentne
(IBAN: SK58 0900 0000 0051 6012 9105)

Prispejte na náš bežný firemný účet anonymne
(IBAN: SK22 0900 0000 0051 7010 3099)

DENNÍK SLOVENSKO — Denník pre Slovensko

Sme mladí ľudia, ktorí písanie chápu nie len ako spôsob vlastnej sebarealizácie, ale aj ako povinnosť voči vám ostatným. Nebudeme sa však stavať do nečitateľnej pózy, ale nahlas šíriť to, čo pokladáme za objektívne správne so zreteľom na náš hodnotový systém. Neromantizujeme si minulosť, ale nasledujeme pozitívny odkaz našich dejateľov či predkov, ktorí za náš spôsob života, vlasť a rodinu umierali a chceme našu domovinu odovzdať budúcim generáciám v ešte lepšom stave, než v akom sme ju našli. Čítajte viac...

Facebook zakáže obsah popierajúci alebo skresľujúci holokaust

Facebook zakáže obsah popierajúci alebo skresľujúci holokaust

Sociálna sieť Facebook zakáže obsah, ktorý popiera alebo skresľuje holokaust. Nové opatrenie rozširuje jej pravidlá o nenávistných prejavoch. Keď si používatelia budú vyhľadávať obsah súvisiaci s popieraním holokaustu, po novom ich sociálna sieť odkáže na dôveryhodné informácie, informuje..