Mercedes-Benz 190E 2.5-16 Evo II: Posledný mohykán pred érou AMG bol (trojcípou) hviezdou 90. rokov

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 Evo II (Zdroj: YouTube/ Mercedes-Benz)

Pred tridsiatimi rokmi bol na ženevskom autosalóne predstavený model, ktorý sa veľmi špecifickým spôsobom zapísal do histórie najstaršej automobilky na svete. Stroj s označením “Evo II” bol stelesnením pretekárskeho špeciálu DTM pre bežnú premávku a v sérii 500 kusov je dodnes veľkou raritou.

Zároveň bol tento automobil, postavený na základoch modelu 190 “Baby Benz”, posledným športovcom predtým, než sa začala o úpravu starať spoločnosť AMG. Dnes sa jeho cena šplhá vysoko nad 100 tisíc eur, ale drahou ikonou bol už od začiatku.

Vyvrcholenie dlhoročného vývoja a zlepšovania

Už z označenia “Evo II” jasne vyplýva, že nejde o prvý športový model postavený za základoch modelu 190E. Celkom prvý pokus priblížiť sériový “Baby Benz” špeciálu DTM z roku 1983 dostal označenie 190E 2.3-16. Oproti pôvodnému modelu mal silnejší motor Cosworth a na zadnej kapote sa ocitlo krídlo. Celkovo sa predalo takmer 20 tisíc kusov.

V roku 1988 postavil Mercedes-Benz silnejšiu a objemnejšiu verziu 2.5-16, ktorá dokázala konkurovať aj vtedajšiemu rivalovi BMW M3 E30. V štyroch farbách a s výkonom 204 koní sa do roku 1993 predalo päť tisíc kusov. O rok neskôr na základoch tohto modelu vznikol prvý prírastok rodiny Evolution.

mercedes-benz 190e evo 2
Zľava: 190E 2.3-16, 190E 2.5-16 Evo a 190E 2.5-16 Evo II (Zdroj: Mercedes-Benz)

Vďaka zvýšeniu maximálnych otáčok a iným, menším zmenám bolo toto auto, vyrobené v sérii 502 kusov, čoraz bližšie šialeným okruhovým špeciálom. Hranicu medzi nimi napokon ešte zúžil model Evo II z roku 1990.

Najviac šialený, najvzácnejší z celej série 190

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 Evo II debutoval na autosalóne v Ženeve. Séria 500 kusov z 502 vyrobených sa vypredala skôr, než by sa dostala do predaja. 2 kusy, vyrobené v zafírovej striebornej farbe, zostali pre účely fabriky, zvyšných päť stovák sa do sveta dostalo v modročiernej “blauschwarz”.

mercedes-benz 190e evo 2
(Zdroj: YouTube/ Mercedes-Benz)

Srdcom tohto monštra bol 2,5-litrový radový štvorvalcový motor Cosworth. Maximálny výkon 235 koní dosahoval pri 7 200 otáčkach za minútu, aj keď hravo zvládal až 7 800. Pri 5 tisíc otáčkach bol šoférovi k dispozícii maximálny krútiaci moment – 245 Nm.

mercedes-benz 190e evo 2
(Zdroj: YouTube/ Mercedes-Benz)

Hoci dnes tieto čísla nepôsobia oslňujúcim dojmom, Evo II sa vedelo (nielen) na nemeckej diaľnici alebo okruhu hravo dostať na 250 km/h cez päť prevodových stupňov manuálnej prevodovky. A to úplne stačilo.

Auto šokovalo aj cenou 136 720 nemeckých mariek. A dnes? Po tridsiatich rokoch sa cena šialenej 190-tky stále pohybuje v rovnakých číslach, len v dnešnej mene. Nedávno dražený kúsok začínal na sume tesne pod 150 tisíc eurami. Ostatné majú pre majiteľov nepochybne nevyčísliteľnú hodnotu.

— Martin Minka

Vydržte, hlasujete...

Ďakujeme za váš hlas...

Už ste hlasovali...

2

Našli ste chybu? Napíšte nám na

ZACHRÁŇTE DENNÍK SLOVENSKO


Rastúca čítanosť, no klesajúce príjmy. Tento paradox súvisiaci s koronakrízou neobchádza ani Denník Slovensko. K nemu sa pridružili aj početné podpásové útoky oponentov.

Pomôcť k záchrane perspektívneho národno-konzervatívneho mediálneho projektu však môžete aj vy. Urobiť tak môžete zaslaním ľubovoľného príspevku alebo pravidelnou sumou na náš transparentný účet, prípadne na náš bežný firemný účet.
Bojujeme aj za vás. Ďakujeme.


Prispejte nám transparentne
(IBAN: SK58 0900 0000 0051 6012 9105)

Prispejte na náš bežný firemný účet anonymne
(IBAN: SK22 0900 0000 0051 7010 3099)

DENNÍK SLOVENSKO — Denník pre Slovensko

Sme mladí ľudia, ktorí písanie chápu nie len ako spôsob vlastnej sebarealizácie, ale aj ako povinnosť voči vám ostatným. Nebudeme sa však stavať do nečitateľnej pózy, ale nahlas šíriť to, čo pokladáme za objektívne správne so zreteľom na náš hodnotový systém. Neromantizujeme si minulosť, ale nasledujeme pozitívny odkaz našich dejateľov či predkov, ktorí za náš spôsob života, vlasť a rodinu umierali a chceme našu domovinu odovzdať budúcim generáciám v ešte lepšom stave, než v akom sme ju našli. Čítajte viac...

Bývalý šéf Audi sa postavil pred súd pre emisnú kauzu

Bývalý šéf Audi sa postavil pred súd pre emisnú kauzu

Bývalý generálny riaditeľ automobilky Audi Rupert Stadler sa v stredu postavil pred súd v Mníchove, kde čelí obvineniam z podvodov v tzv. kauze dieselgate. Vlastník značky, skupina Volkswagen, v minulosti priznala, že do zhruba 11 mil. vozidiel nainštalovala..