Vedci sú o krok bližšie k spomaleniu starnutia

Ilustračný obrázok (Zdroj: pixabay.com)

Vedci z University of California San Diego (UCSD) sú o krok bližšie k spomaleniu procesu starnutia. Informuje o tom spravodajský portál CNN.

Výskumníci starnutie študovali na kvasniciach, pretože ich bunky sú ľahko manipulovateľné. Zaujímalo ich, či rôzne bunky starnú rovnakou rýchlosťou a z rovnakého dôvodu. Zistili pritom, že aj bunky z rovnakého genetického materiálu a v rovnakom prostredí starli “pozoruhodne odlišnými spôsobmi”, skonštatovali vedci v štúdii, ktorú publikovali v časopise Science.

Asi polovica kvasnicových buniek starla v dôsledku postupného úpadku nukleolusu, bunkového jadierka. Druhá polovica však starla v súvislosti s dysfunkciou mitochondrie, ktorá produkuje energiu. Bunky sa podľa vedcov už na počiatku svojho života vydajú jednou z dvoch ciest – nukleárnou alebo mitochondriálnou, a na tej pokračujú aj počas starnutia, až kým nezomrú.

Následne vedci vykonali ďalšie testy s cieľom zistiť, ako sa bunky správajú. “Na pochopenie, ako bunky robia tieto rozhodnutia, sme identifikovali molekulárne procesy obsiahnuté v každej ceste starnutia a prepojenia medzi nimi, čím sme odhalili molekulárny obvod, ktorý ovláda starnutie buniek, podobne ako elektrický obvod, ktorý ovláda domáce spotrebiče,” vysvetlil jeden z autorov štúdie Nan Hao. Keď potom vytvorili model tohto obvodu, zistili, že ho dokážu s pomocou počítačovej simulácie manipulovať a optimalizovať.

Tak dokázali vytvoriť aj novú dráhu starnutia s dramaticky predĺženým životom, čo by podľa vedcov mohlo postupne viesť až k spomaleniu starnutia u ľudí. Štúdia podľa Haa ukazuje, že by bolo možné vyvinúť terapiu, ktorou by dokázali preprogramovať, ako ľudské bunky starnú s cieľom oddialenia procesu starnutia a predĺženia ľudského zdravia.

Vedci plánujú svoj model otestovať na komplexných bunkách, organizmoch a napokon aj na ľuďoch a tiež zistiť, ako by mohli k predĺženiu života prispieť rôzne kombinácie terapeutík a liekov.

“Starnutie predstavuje základnú biologickú otázku a my vieme o procese starnutia veľmi málo,” povedal Hao pre CNN s tým, že starnutie súvisí s množstvom ochorení, takže ak by dokázali pomôcť spomaliť starnutie alebo predĺžiť život, bolo by to prospešné pre spoločnosť.

— SITA

Vydržte, hlasujete...

Ďakujeme za váš hlas...

Už ste hlasovali...

2

Našli ste chybu? Napíšte nám na

ZACHRÁŇTE DENNÍK SLOVENSKO

Rastúca čítanosť, no klesajúce príjmy. Tento paradox súvisiaci s koronakrízou neobchádza ani Denník Slovensko. K nemu sa pridružili aj početné podpásové útoky oponentov.

Pomôcť k záchrane perspektívneho národno-konzervatívneho mediálneho projektu však môžete aj vy. Urobiť tak môžete zaslaním ľubovoľného príspevku alebo pravidelnou sumou na náš transparentný účet, prípadne na náš bežný firemný účet.
Bojujeme aj za vás. Ďakujeme.

Prispejte nám transparentne