História modelu Škoda Octavia: Čím všetkým si prešla?

Škoda Octavia (Zdroj: skoda-auto.cz)

Škoda Octavia je jedným z najznámejších áut v našej krajine. Na cestách denne môžete vidieť desiatky kusov z rôznych generácií. Bazáre sú plné starších i mladších „oktáviek“. Málokto však vie všetko z histórie všetky detaily a zaujímavosti. Pripravili sme si pre vás prierez históriou jednej z najpopulárnejších škodoviek.

Škoda Octavia (1959)

Hoci za prvú generáciu sa považuje Škoda Octavia z roku 1996, predsa len sme sa rozhodli do článku zaradiť aj jej menovkyňu z čias socializmu. Na svoju dobu išlo o veľmi sympatické auto nižšej strednej triedy vyrábané hneď v niekoľkých verziách. Na svojom začiatku nahradila dosluhujúci model Škoda 440 (Spartak). 

Prvé dve verzie, typ 985 a typ 993 Octavia Super, sa vyrábali do roku 1961. Rozdiel činil hlavne motor. Typ 985 dostal pod kapotu motor s objemom 1089 cm3 a výkon dosahoval 40 koní. Maximálna rýchlosť bola 110 m/h. Verzia Super mala o 5 koní väčší výkon, objem motora 1221 cm3 a rýchlosť 115 km/h. 

(Zdroj: youtube.com)

V roku 1960 prišiel nástupca – typ 995 Octavia TS (Touring Sport) a o rok neskôr typ 999 Octavia 1200 TS, typ 702, 703 Octavia Super a 703 C Octavia Combi. Najsilnejšia zo všetkých bola Octavia TS, ktorá s rovnakým motorom, ako predchodca (typ 985) dosahovala výkon až 80 koní a rýchlosť 170 km/h. 

Za zmienku stojí aj typ 703, z ktorého bolo vyrobených len 91 kusov a prvé kombi, ktoré sa udržalo až do roku 1969. Na posledné dva roky dostal náhradníka – typ 704. Všetkým ostatným modelom bola produkcia ukončená v roku 1964. 

Všetky modely „socialistickej“ Octavie mali štvortaktný, benzínový, radový, karburačný a vodou chladený štvorvalcový motor so štyrmi prevodovými stupňami. Prvé dve verzie mali aj ventily v hlave valcov. Zhodná bola aj hmotnosť 1270 kilogramov (Combi 1365 kg) a rozmery 4065 x 1600 x 1430 mm. Za celé trvanie výroby sa používali len spomínané dva objemy. 

(Zdroj: youtube.com)

Spolu s Octaviou sa vyrábal aj kabriolet Felicia, ktorého meno si takisto na konci 90. rokov prevzal iný model. Škodu Octavia nahradil model Škoda 1000 MB, avšak vo výrobe zostala až do predstavenia modelov 100 a 110. 

Škoda Octavia I (1U)

V roku 1992 sa začal vývoj nového modelu, ktorý by bol postavený podľa vtedy už populárneho Volkswagenu Golf Mk III. Nakoniec sa rozhodlo, že by to nebolo veľmi praktické a počkalo sa na štvrtú generáciu Golfa. V roku 1994 bol vývoj obnovený. 

O dva roky neskôr bola svetu predstavená prvá generácia novej Škody Octavia. Postavená na platforme A4(PQ34), ktorú zdieľala aj s modelmi ako Seat Toledo alebo Audi A3, kládla veľký dôraz na bezpečnosť. Našli v nej tak napríklad bočné airbagy alebo kotúčové brzdy pre všetky štyri kolesá. 

Dobové zábery z prvých testov (Zdroj: youtube.com)

Ponuka motorov bola naozaj široká, všetky mali štyri valce. Benzínové agregáty mali rôzny objem a výkon medzi 1,4 až 2 celými litrami. Dieselové motory mali objem 1,9 litra, obľúbenou sa stala verzia TDI, ktorú dodnes ľudia označujú ako „motor-nezmar“. Overená bola už v predošlých koncernových modeloch. 

Najsilnejším sa stal motor 1,8 T. Používal sa vo verzii RS a mal výkon 132 kW. Samotná verzia RS je takisto populárnou a svojho času si získala aj priaznivcov mimo Českej republiky. Napríklad pre grécky trh bola vyrobená aj verzia GT. Raritnou je dnes verzia Long určená pre politických predstaviteľov. 

(Zdroj: youtube.com)

V roku 1998 bola predstavená verzia Combi a o tri roky neskôr sa obe verzie dočkali faceliftu. Ten nepriniesol žiadne výrazné zmeny. Podobne tomu tak bolo aj v roku 2004. Vtedy bola predstavená druhá generácia, zatiaľ čo prvá pokračovala vo výrobe s prídavkom „Tour“ až do roku 2010. Dostala krajší interiér a ďalšie kozmetické zmeny dizajnu. 

Škoda Octavia II (1Z)

Druhá generácia Octavie uzrela svetlo sveta v roku 2004 a po facelifte v roku 2008 sa na trhu udržala až do roku 2013. Postavená na platforme A5(PQ35), ktorú zdieľala s modelmi ako VW Golf Mk V, bola predstavená na autosalóne v Ženeve. 

(Zdroj: youtube.com)

Zatiaľ čo stupne výbavy boli tri, na autosalóne v Paríži (2006) sa ponuka rozšírila o prevedenie Laurin&Klement. O rok neskôr pribudla aj verzia Scout ako odpoveď automobilky na rastúcu popularitu vozidiel kategórie SUV. Rovnako pribudla aj verzia s pohonom na CNG. 

Čo sa týka ostatných motorov, veľa zmien nenastalo. Najslabší benzínový motor mal 1,2 litra, najsilnejší rovné dva. V prevedení 2,0 TSFI a s výkonom 147 kW sa používal vo verzii RS. Podobne aj 2,0-litrový TDI agregát s výkonom 125 kW. Škoda zachovala aj rozumnú voľbu v podobe 1,9 TDI. 

Octavia Scout sa schopnosťami vyrovnala aj niektorým SUV (Zdroj: youtube.com)

Dnes je práve táto generácia najvyhľadávanejším jazdeným vozidlom, pričom najpopulárnejšou motorizáciou zostali 1,9 TDI a 1,6 MPI. Pokus o dvojlitrový diesel je naopak považovaný za kazový a mnohí radia vyhýbať sa mu. Pod označením „Octavia II Tour“ druhú generáciu v roku 2012 postupne nahradil model Rapid. 

Škoda Octavia III (5E)

V poradí tretia (alebo štvrtá, ak rátate aj socialistický veterán) Škoda Octavia bola predstavená v roku 2013. Postavená na platforme A5(MQB) priniesla vítané zmeny, v niektorých porovnaniach dokonca porazila aj Volskwagen Passat, hoci technicky je ekvivalentom menšieho modelu Golf.

(Zdroj: youtube.com)

Model štartoval na cene 14 890 eur, na výber bolo opäť veľké množstvo motorov. Dvojlitrový benzínový (2,0 TSI 180 kW) motor sa stal srdcom finálovej verzie RS 245, zatiaľ čo najsilnejší diesel (2,0 TDI CR 135 kW) poháňal skoršiu verziu RS. Vrátane RS 230 boli celkovo až tri. 

Hoci tretia generácia dostala o čosi modernejší vzhľad, ešte stále sa držala dizajnovej línie predchodcov. To sa zmenilo v roku 2016, kedy Octavia dostala nechválne známy facelift. Najväčšiu kritiku si vyslúžil hlavne za podobnosť s Mercedesom-Benz triedy E. 

(Zdroj: skoda-auto.sk)

Napriek tomu išlo o vítanú zmenu, pretože bola inšpirovaná prvkami vlajkovej lode Superb. Dostala sa na ostrejšie črty, ale aj bezpečnejšie systémy. Na konci roka 2019 bol predstavený jej definitívny nástupca, aj keď ešte dodnes prebieha dopredaj tejto generácie. 

Škoda Octavia IV 

Cenu sme pri predošlej generácii nespomenuli len tak náhodou. Nová Škoda Octavia totiž štartuje o čosi vyššie – 17 790 eur. Treba však uznať, že došlo k naozaj veľkej zmene. Už tak nejde len o strohé zmeny a vyhýbanie sa väčšiemu pokroku. Nová Octavia chce naozaj zaujať na prvý pohľad. 

Škoda Octavia
Nový dizajn prednej časti sa týka hlavne nových svetiel (Zdroj: skoda-auto.sk)

O čo chudobnejšia je ponuka motorov (dva benzínové a jeden naftový), o to bohatší je zoznam noviniek. Okrem nového nárazníka na prednej strane pribudli nové inteligentné LED Matrix svetlá. Zväčšila sa dĺžka i šírka. Okrem nej k pohodliu prispieva aj veľké množstvo asistenčných systémov. 

Pokrok symbolizujú aj zmeny v interiéri: 10-palcový virtuálny kokpit, head-up displej, multifunkčný volant alebo hlasová asistentka Laura. Mohli by sme pokračovať ešte veľmi dlho, ale všetko by len dosvedčovalo tomu, že štvrtá Octavia je naozaj pokrokový automobil.

Škoda Octavia
Nová Škoda Octavia dostala množstvo moderných technológií (Zdroj: skoda-auto.sk)

Za 24 rokov sa podarilo ikonickej Škode vypracovať sa z lacného auta nižšej strednej triedy na naozaj dobrý model, za ktorý sa nebude hanbiť ani bratislavský podnikateľ, ani hrdý otec rodiny. Jej ikonické meno tak v našich končinách už znamená oveľa viac, než zvyklo v minulosti. Bravo, Škoda!

— Martin Minka

Vydržte, hlasujete...

Ďakujeme za váš hlas...

Už ste hlasovali...

11

Našli ste chybu? Napíšte nám na

ZACHRÁŇTE DENNÍK SLOVENSKO


Rastúca čítanosť, no klesajúce príjmy. Tento paradox súvisiaci s koronakrízou neobchádza ani Denník Slovensko. K nemu sa pridružili aj početné podpásové útoky oponentov.

Pomôcť k záchrane perspektívneho národno-konzervatívneho mediálneho projektu však môžete aj vy. Urobiť tak môžete zaslaním ľubovoľného príspevku alebo pravidelnou sumou na náš transparentný účet, prípadne na náš bežný firemný účet.
Bojujeme aj za vás. Ďakujeme.


Prispejte nám transparentne
(IBAN: SK58 0900 0000 0051 6012 9105)

Prispejte na náš bežný firemný účet anonymne
(IBAN: SK22 0900 0000 0051 7010 3099)

DENNÍK SLOVENSKO — Denník pre Slovensko

Sme mladí ľudia, ktorí písanie chápu nie len ako spôsob vlastnej sebarealizácie, ale aj ako povinnosť voči vám ostatným. Nebudeme sa však stavať do nečitateľnej pózy, ale nahlas šíriť to, čo pokladáme za objektívne správne so zreteľom na náš hodnotový systém. Neromantizujeme si minulosť, ale nasledujeme pozitívny odkaz našich dejateľov či predkov, ktorí za náš spôsob života, vlasť a rodinu umierali a chceme našu domovinu odovzdať budúcim generáciám v ešte lepšom stave, než v akom sme ju našli. Čítajte viac...