Dobré výsledky Švédska v medzinárodnom hodnotení PISA boli umelo nafúknuté, informuje vplyvný švédsky denník Expressen. Krajina proti pravidlám OECD mala vyradiť až 11 percent žiakov z testovania, pričom išlo väčšinou o deti prisťahovalcov, ktoré dobre neovládajú švédčinu. V prípade, ak by sa testovalo správne, tak by vraj Švédsko mohlo poklesnúť o viac ako desať priečok v celkovom hodnotení krajín.
Veľký vedomostný úspech sa zrejme nekoná. Švédsky večerník Expressen upozornil, že za zlepšením výsledkov školákov v testoch PISA bolo vyradenie veľkého množstva detí, väčšinou prisťahovalcov, pričom tak krajina porušila predpisy Organizácie pre hospodársku spoluprácu a rozvoj (OECD).
Keď boli výsledky testov PISA zverejnené v decembri roka 2019, švédska ministerka školstva Anna Ekströmová to nazvala dňom radosti a argumentovala výsledkami o kvalite švédskych škôl. Podľa výsledkov totiž 15-ročné deti dosiahli lepšie výsledky vo všetkých testovaných predmetoch – čítanie s porozumením, matematika a veda.
Krajina sa tak vyšplhala na čelo medzinárodného rebríčka, avšak toto miesto jej zrejme nepatrí právom. Švédsko totiž z testovanej vzorky vylúčilo až 11 percent žiakov, či už z dôvodov zdravotného postihnutia alebo neznalosti jazyka.
Vyraďovanie detí proti pravidlám
Podľa denníka tak bolo mnoho detí neprávom vyradených z písania týchto skúšok, čo má byť aj v rozpore s pravidlami OECD. Tie uvádzajú, že testy musia písať všetky deti, vrátane tých, ktoré neovládajú švédčinu, ak sa ju učia viac ako jeden rok. To sa však nestalo.
Odlišné odpovede podávajú aj riaditelia oslovených škôl na otázku, akým spôsobom vyraďovali žiakov z písania testu. Jeden nemenovaný vedúci školy uviedol, že limitom boli dva roky vzdelávania sa vo švédčine, druhý najprv tvrdil že vyradili žiakov aj nad rámec spomínaného roka švédčiny.
Slovensko pred 20 rokmi vstúpilo do OECD
Neskôr však svoju odpoveď zmenil a uviedol, že sa škola riadila pravidlami. Riaditeľka Ulrika Mattsonová pre zmenu priznala, že jej školské zariadenie porušilo uvedené pravidlá a vylúčili z písania testov PISA aj žiakov, ktorí sa učili švédčinu viac ako jeden rok.
Nafukovanie výsledkov
Portál spolu s odborníkom Magnusom Henreksonom vypočítal, o koľko by sa teda zmenili výsledky testov, ak by neboli tieto deti vyradené. V prípade predmetu čítania s porozumení, pri dodržaní predpisov OECD, by sa tak výsledky Švédska znížili medzi 5 až 13 bodmi.
Pre kontext, pokles o 5 bodov by vrátil krajinu na úroveň roku 2015, zatiaľ čo pokles o 13 bodov by znamenal pokles o 10 priečok v celkovom rebríčku hodnotených krajín (výsledky podľa roka 2018). Podobný pokles by zaznamenali aj zvyšné predmety, matematika aj veda.
Henrekson taktiež varuje, že bodový pokles by mohol byť reálne ešte vyšší, keďže vo svojich výpočtoch vychádzal z predpokladu, že vyradené deti by v testovaní dosiahli priemerné výsledky. Pri neznalosti domáceho jazyka by to však pravdepodobne bolo ešte horšie.
Národná agentúra pre vzdelávanie hovorí, že k podobnému nadhodnoteniu výsledkov zrejme došlo aj v roku 2018. Už vtedy si agentúra bola vedomá porušovania týchto pravidiel, avšak v tomto období bol rozsah problému značne podcenený.
— JOR
Našli ste chybu? Napíšte nám na [email protected]
ZACHRÁŇTE DENNÍK SLOVENSKO
Rastúca čítanosť, no klesajúce príjmy. Tento paradox súvisiaci s koronakrízou neobchádza ani Denník Slovensko. K nemu sa pridružili aj početné podpásové útoky oponentov.
Pomôcť k záchrane perspektívneho národno-konzervatívneho mediálneho projektu však môžete aj vy.
Urobiť tak môžete zaslaním ľubovoľného príspevku alebo pravidelnou sumou na náš transparentný účet,
prípadne na náš bežný firemný účet.
Bojujeme aj za vás. Ďakujeme.
Prispejte nám transparentne (IBAN: SK58 0900 0000 0051 6012 9105)
(IBAN: SK22 0900 0000 0051 7010 3099)