Denné globálne emisie oxidu uhličitého počas vrcholu pandémie klesli o 17 %

Ilustračný obrázok (Zdroj: SITA)

Denné globálne emisie oxidu uhličitého počas vrcholu pandémie klesli o 17 percent, a to vďaka vládnym obmedzeniam. V doteraz najkomplexnejšej štúdii o tom informovali vedci, podľa ktorých za takmer polovicu z tohto čísla môže menej áut na cestách.

Obávajú sa však, že keď sa ľudia začnú vracať do práce, zvýši sa aj používanie áut a čoskoro sa emisie oxidu uhličitého dostanú na vyššiu úroveň ako pred krízou. Zistenia publikovali v žurnále Nature Climate Change.

Britský minister dopravy Grant Shapps prisľúbil 250 miliónov libier (v prepočte zhruba 280 miliónov eur) na investície do infraštruktúry zameranej na chodcov a cyklistov. Podobné ciele majú aj iné krajiny. Obmedzenia, ktoré zaviedli v rámci boja proti šíreniu nového koronavírusu, majú významný dopad na produkciu uhlíkových emisií. Shapps však nedávno vyzval obyvateľov, ktorí nemôžu chodiť do práce pešo alebo na bicykli, aby využili vlastné autá a nie verejnú dopravu.

Nová analýza sa zamerala na to, ako sa zmeny dotkli emisií. Ich pokles vypočítali na základe pravidiel zavedených v 69 krajinách, ktoré tvoria 97 percent globálnych emisií. Na vrchole krízy, začiatkom apríla, klesli denné emisie o 17 percent v porovnaní s minulým rokom, čo predstavuje o približne 17 miliónov ton menej oxidu uhličitého vyprodukovaného každý deň. Kľúčovú úlohu zohrali autá, pričom emisie z pozemnej dopravy klesli o 43 percent, čo je rovnaké množstvo ako dokopy z priemyslu a výroby energie.

Obmedzenia leteckej dopravy sa postarali o desaťpercentný pokles.Najväčší podiel na poklese má Čína, po ktorej nasledujú Spojené štáty americké, Európa a India. Ak by niektoré obmedzenia ekonomických aktivít zostali platné po celom svete do konca roka, globálne emisie by klesli celkovo o sedem percent. Ak sa do polovice júna vrátia dopravné a ekonomické aktivity na úroveň spred pandémie, ročný pokles bude podľa odhadov predstavovať štyri percentá.

Líderka výskumu Corinne Le Quéré z University of East Anglia sa však obáva, že ľudia po kríze začnú opäť používať autá v rovnakej miere a emisie sa dostanú na rovnakú alebo ešte vyššiu úroveň. Odborníci preto vyzývajú k “odbornej a systematickej zmene”. Obrovské možnosti vidia práve v doprave. Le Quéré uviedla, že Čína, USA alebo Nemecko po globálnej ekonomickej kríze v roku 2008 investovali do veternej a solárnej energie, vďaka čomu značne klesli ceny týchto obnoviteľných zdrojov.

“V roku 2020 čelíme takmer rovnakej situácii v súvislosti s elektrickou mobilitou. Ceny batérií klesli, máme veľa modelov a vlády sa budú snažiť oživiť svoje ekonomiky. Ak sa tieto veci dokážu zosúladiť, môžeme dosiahnuť obrovský rozdiel v doprave zajtrajška,” vyhlásila.

Celkovo 155 veľkých spoločností sa podpísalo pod list, ktorý vyzýva vlády, aby urýchlili prechod na zelenú ekonomiku. Autori najnovšej štúdie súhlasia, že je čas konať.

Vydržte, hlasujete...

Ďakujeme za váš hlas...

Už ste hlasovali...

0

Našli ste chybu? Napíšte nám na

ZACHRÁŇTE DENNÍK SLOVENSKO


Rastúca čítanosť, no klesajúce príjmy. Tento paradox súvisiaci s koronakrízou neobchádza ani Denník Slovensko. K nemu sa pridružili aj početné podpásové útoky oponentov.

Pomôcť k záchrane perspektívneho národno-konzervatívneho mediálneho projektu však môžete aj vy. Urobiť tak môžete zaslaním ľubovoľného príspevku alebo pravidelnou sumou na náš transparentný účet, prípadne na náš bežný firemný účet.
Bojujeme aj za vás. Ďakujeme.


Prispejte nám transparentne
(IBAN: SK58 0900 0000 0051 6012 9105)

Prispejte na náš bežný firemný účet anonymne
(IBAN: SK22 0900 0000 0051 7010 3099)

DENNÍK SLOVENSKO — Denník pre Slovensko

Sme mladí ľudia, ktorí písanie chápu nie len ako spôsob vlastnej sebarealizácie, ale aj ako povinnosť voči vám ostatným. Nebudeme sa však stavať do nečitateľnej pózy, ale nahlas šíriť to, čo pokladáme za objektívne správne so zreteľom na náš hodnotový systém. Neromantizujeme si minulosť, ale nasledujeme pozitívny odkaz našich dejateľov či predkov, ktorí za náš spôsob života, vlasť a rodinu umierali a chceme našu domovinu odovzdať budúcim generáciám v ešte lepšom stave, než v akom sme ju našli. Čítajte viac...