Pre štátne firmy podľa odborníka nie je dôležité, či sú alebo nie sú súčasťou verejnej správy

Ilustračný obrázok (Zdroj: SITA)

Pre posudzovanie efektívnosti hospodárenia štátnych spoločností nie je dôležité, či sú alebo nie sú zaradené do rozpočtu verejnej správy. Ako pre agentúru SITA uviedol dopravný expert Miroslav Ivan, bývalý poslanec Národnej rady SR, každé zadlženie by aj tak musel v prípade nutnosti sanovať štát. “Všetky spoločnosti potrebujú schopných manažérov.

Budúci minister dopravy bude musieť vyvinúť enormné úsilie, aby takých našiel,” upozornil Ivan. Reagoval tak na návrh hnutia Sme rodina na vyčlenenie vybraných štátnych spoločností a organizácií v rámci ministerstva dopravy a výstavby z okruhu verejných financií, aby si mohli vo veľkom požičiavať na potrebné investície na diaľnice, cesty či železnice a nájomné byty. Tieto peniaze by neboli súčasťou verejného dlhu.

Hnutie Sme rodina navrhuje vyňať z okruhu verejných financií Národnú diaľničnú spoločnosť, a. s. (NDS), Slovenskú správu ciest (SSC), Železnice Slovenskej republiky (ŽSR), Železničnú spoločnosť Slovensko, a. s. (ZSSK) či Štátny fond rozvoja bývania (ŠFRB). Hnutie sa inšpirovalo Rakúskom, kde diaľničná spoločnosť Asfinag nie je súčasťou verejného sektora. “Každá z týchto spoločností (okrem ŠFRB – pozn. red.) prakticky potrebuje krízového manažéra. Musia fungovať na profesionálnej úrovni a spolu s ministrom musia byť dobre koordinovaný tím. Toto bude najvyššia výzva pre nového ministra,” poznamenal Ivan s tým, že takých ľudí nie je ľahké nájsť. “Uvidíme, ako si s tým nový minister dopravy poradí,” podotkol. Ivan bol v uplynulom volebnom období poslancom a tímlídrom pre dopravu za stranu Sloboda a Solidarita (SaS), po odchode z nej spolu s ďalšími kolegami začal pôsobiť v mimoparlamentnej Demokratickej strane.

Ekonomický odborník a predbežný kandidát Sme rodina na ministra dopravy a výstavby Štefan Holý poukázal na veľký modernizačný, resp. investičný dlh v infraštruktúre. “Ten predstavuje, napríklad, len na železnici sumu približne 15 miliárd eur, v oblasti výstavby diaľnic asi 18 miliárd eur, v oblasti opráv ciest I. až III. triedy 6 až 8 miliárd eur, v zdravotníctve okolo 6 miliárd eur, v školstve približne 6 miliárd eur,” uviedol Holý k programu hnutia. Celkový odhadovaný modernizačný dlh SR je asi 75 miliárd eur. “Až preinvestovaním tejto čiastky budeme mať na Slovensku porovnateľnú infraštruktúru a vybavenie nemocníc či škôl na úrovni Rakúska alebo Belgicka. Na riešenie tejto otázky ani zďaleka nebudú stačiť eurofondy,” dodal Holý.

Plány Sme rodina na vyňatie štátnych firiem spod dlhovej brzdy a následné masívne financovanie formou PPP projektov považuje dočasne poverený predseda neparlamentného Kresťanskodemokratického hnutia (KDH) Pavol Zajac za nereálne a populistické. “Európska komisia práve naopak pred niekoľkými rokmi vyžadovala, aby tieto firmy vlastnené štátom boli zahrnuté do celkového deficitu a štátneho dlhu. PPP projekty realizované na Slovensku (na R1 a D4/R7) dostali túto výnimku od Európskej komisie až po zložitých rokovaniach, pričom sú do celkovej zadlženosti postupne započítané jednotlivé ročné splátky,” priblížil Zajac, ktorý sa dlhodobo špecializuje na dopravu.

Rakúska spoločnosť Asfinag, ktorú Sme rodina uvádza ako príklad pre Slovensko, je podľa Zajaca financovaná z predaja diaľničných známok pre osobné autá a z elektronického mýta pre nákladné autá. “Schopnosť financovať výstavbu a rekonštrukciu diaľnic z vlastných príjmov Asfinag je podmienená vysokými cenami za mýto, ktoré platia všetky nákladné autá jazdiace po rakúskych diaľniciach. Cena za mýtokilometer je v Rakúsku v priemere dvakrát vyššia ako na Slovensku alebo v Nemecku,” dodal Zajac.

— SITA

Vydržte, hlasujete...

Ďakujeme za váš hlas...

Už ste hlasovali...

0

Našli ste chybu? Napíšte nám na

ZACHRÁŇTE DENNÍK SLOVENSKO


Rastúca čítanosť, no klesajúce príjmy. Tento paradox súvisiaci s koronakrízou neobchádza ani Denník Slovensko. K nemu sa pridružili aj početné podpásové útoky oponentov.

Pomôcť k záchrane perspektívneho národno-konzervatívneho mediálneho projektu však môžete aj vy. Urobiť tak môžete zaslaním ľubovoľného príspevku alebo pravidelnou sumou na náš transparentný účet, prípadne na náš bežný firemný účet.
Bojujeme aj za vás. Ďakujeme.


Prispejte nám transparentne
(IBAN: SK58 0900 0000 0051 6012 9105)

Prispejte na náš bežný firemný účet anonymne
(IBAN: SK22 0900 0000 0051 7010 3099)

DENNÍK SLOVENSKO — Denník pre Slovensko

Sme mladí ľudia, ktorí písanie chápu nie len ako spôsob vlastnej sebarealizácie, ale aj ako povinnosť voči vám ostatným. Nebudeme sa však stavať do nečitateľnej pózy, ale nahlas šíriť to, čo pokladáme za objektívne správne so zreteľom na náš hodnotový systém. Neromantizujeme si minulosť, ale nasledujeme pozitívny odkaz našich dejateľov či predkov, ktorí za náš spôsob života, vlasť a rodinu umierali a chceme našu domovinu odovzdať budúcim generáciám v ešte lepšom stave, než v akom sme ju našli. Čítajte viac...

Odoberajte náš newsletter