Liečba rakoviny na dosah? Vedci objavili bunku, ktorá dokáže likvidovať takmer všetky známe druhy nádorov

Ilustračné foto (Zdroj: Pixabay.com)

Vedci vo Veľkej Británii objavili bunku imunitného systému, ktorá dokáže zabiť väčšinu typov rakoviny. Môže ísť o obrovský vedecký prelom v liečbe nádorových ochorení. Testy na ľuďoch by sa mali začať ešte tento rok. O objave, ktorý prišiel šťastnou náhodou informuje prestížny vedecký žurnál Nature.

Objav zverejnený vo vedeckom magazíne Nature, sa týka nového typu T-lymfocytu (bunky). Ide o imunitnú bunku, ktorá nesie nikdy pred tým nevídaný receptor fungujúci ako mikroskopický „háčik“ schopný prichytiť sa na väčšinu typov rakoviny, zničiť nádorové bunky a nepoškodiť pritom tie zdravé.

Vedci z Univerzity v Cardiffe prišli na objav náhodou, keď skúmali vzorky z krvnej banky vo Walese a pátrali po úplne iných imunitných bunkách proti baktériám. Nový typ T-lymfocytu vybavený špeciálnym receptorom dokázal podľa laboratórnej štúdie zničiť rakovinu pľúc, kože, krvi, hrubého čreva, prsníka, kostí, prostaty, vaječníkov, obličiek aj rakovinu maternice.

Jeden z hlavných autorov štúdie professor Andrew Sewell, ktorý je popredným odborníkom na T-lymfocyty z Univerzity v Cardiffe, uviedol, že bolo „veľmi nezvyčajné“ objaviť bunku, ktorá má široké použitie v boji s rakovinou a zvyšuje perspektívu univerzálnej terapie.

Náhodný objav

„Bol to neúmyselný objav, nikto netušil, že taká bunka existuje. Náš objav otvára možnosť liečby rakoviny, ktorá by bola pre všetkých rovnaká – jediný typ T-lymfocytu, ktorý by mohol byť schopný zničiť množstvo rôznych typov rakoviny naprieč populáciou. V minulosti nikto neveril, že by toto bolo možné,“ povedal Sewell v rozhovore pre the Telegraph.

Na otázku uznávaného denníka, či tento objav znamená, že sa po Walese prechádza niekto, kto je absolútne imúnny voči rakovine, profesor odpovedal, že je to celkom možné. „Táto imunitná bunka môže byť vzácna, alebo je možné, že tento receptor má množstvo ľudí, ale z nejakého dôvodu nie je u nich aktívny, to zatiaľ ešte nevieme,“ vysvetľuje Sewell.

Terapie, pri ktorých sú vyrábané imunitné bunky, aby bojovali so špecifickými typmi rakoviny existujú, ale sú užitočné len pri liečbe niektorých druhov leukémie a nefungujú na pevné nádory, ktoré tvoria väčšinu rakovinových ochorení. „Je tu šanca vyliečiť všetkých (onkologických) pacientov,“ povedal Sewell pre BBC.

Dobré správy

Dobrou správou je, že objav má skutočne budúcnosť. Sewell uviedol, že o výskum potenciálnej novej terapie majú teraz záujem „tí správni ľudia“ a vývoj liečby môže nabrať rýchle obrátky. Tím vedcov z Univerzity v Cardiffe uvádza, že testy na ľuďoch by mohli prví smrteľne chorí onkologickí pacienti absolvovať už v novembri tohto roka, ak nová liečba prejde ďalšími laboratórnymi testami.

Len pár dní po publikácii objavu vedcov z Univerzity v Cardiffe agentúra Reuters informovala, že americkí vedci testovali viac ako 4 500 liekov, ktoré neboli určené na liečbu rakoviny a zistili, že takmer 50 z nich má aspoň nejaké účinky v boji proti onkologickým ochoreniam.

„Zistili sme, že prekvapujúco veľa liekov, ktoré nie sú určené na liečbu rakoviny, je schopných zničiť rakovinové bunky v laboratórnych podmienkach,“ uviedol doktor Steven Corsello z onkologického inštitútu Dana-Farber, ktorý pôsobí na prestížnej MIT aj Harvardovej univerzite a viedol spomínaný výskum liekov.

— Tomáš Pilz

Vydržte, hlasujete...

Ďakujeme za váš hlas...

Už ste hlasovali...

0

Našli ste chybu? Napíšte nám na

ZACHRÁŇTE DENNÍK SLOVENSKO

Rastúca čítanosť, no klesajúce príjmy. Tento paradox súvisiaci s koronakrízou neobchádza ani Denník Slovensko. K nemu sa pridružili aj početné podpásové útoky oponentov.

Pomôcť k záchrane perspektívneho národno-konzervatívneho mediálneho projektu však môžete aj vy. Urobiť tak môžete zaslaním ľubovoľného príspevku alebo pravidelnou sumou na náš transparentný účet, prípadne na náš bežný firemný účet.
Bojujeme aj za vás. Ďakujeme.

Prispejte nám transparentne