Napriek protestu Tatrancov povedie obchádzková trasa pre problematický most v Kežmarku cez Vysoké Tatry

Ilustračné foto, Vysoké Tatry (Zdroj: SITA)

Tranzitná doprava cez Tatry nepôjde, obchádzkovú trasu cez hory môžu využiť len zásobovacie autá. Primátor Tatier podá podnet na prokuratúru, dočasné dopravné značenie nie je podľa neho právoplatné.

Napriek protestu Tatrancov povedie obchádzková trasa pre problematický most v Kežmarku cez Vysoké Tatry. Na rozdiel od pôvodného plánu ju však budú môcť využívať len vozidlá dopravnej obsluhy, teda zásobovacie autá, nie tranzitná doprava. Vyplynulo to z pondelkového zasadnutia krízového štábu v Prešove, o záveroch ktorého dnes informovala hovorkyňa Slovenskej správy ciest Lucia Karelová. Primátor Vysokých Tatier Ján Mokoš chce podať podnet na prokuratúru, určenie dopravného značenia je podľa jeho slov neprávoplatné a v rozpore so zákonom o pozemných komunikáciách, podľa ktorého sa dočasné dopravné značenie ustanovuje po odsúhlasení príslušnou obcou. „V tomto prípade sa tak nestalo, rozhodlo sa o nás bez nás,“ uviedol pre agentúru SITA po pondelkovom zasadnutí krízového štábu.

Podľa Slovenskej správy ciest bude nakoniec nákladná a tranzitná doprava nad 18 ton zo smeru od Starej Ľubovne a okolia odklonená v smere na Prešov cez Sabinov. „Obchádzková trasa pre smer od Popradu a z Kežmarku a okolia vedená po cestách I. a II. triedy, a to Kežmarok – Spišská Belá – T. Kotlina (cesta I/66) – Tatranská Lomnica – Starý Smokovec (cesta II/537) – Poprad (II/534) bude určená len pre vozidlá dopravnej obsluhy a so zákazom vjazdu nákladných vozidiel a tranzitu. Dôrazne žiadame vodičov o dodržiavanie stanovených trás,“ uviedla dnes Karelová s tým, že trasy začnú platiť v pondelok 20. januára od 10:00. Dopravné obmedzenie bude platné do ukončenia výstavby provizórneho premostenia cez rieku Poprad v Kežmarku, teda zrejme do konca marca 2020.

Primátor Tatier tvrdí, že mesto predložilo návrhy ďalších obchádzkových tras, ako napríklad cez bývalý vojenský výcvikový priestor v obci Ľubica (okres Kežmarok), tento návrh však podporu nedostal. „Zásadne som nesúhlasil s tým, aby akákoľvek kamiónová doprava prechádzala cez Vysoké Tatry. Sme striktne proti a nesúhlasíme, pretože je to národný park, kúpeľné mesto, máme tu zlý technický stav, nebezpečenstvo ohrozenia života, zdravia a majetku občanov a návštevníkov Vysokých Tatier. Použijeme všetky právne dostupné prostriedky na to, aby sme odvrátili akýkoľvek presun ťažkých kamiónov, ale aj tých menej ťažkých s prívesmi,“ dodal Mokoš a poukázal na nevhodné podmienky i cesty pre presun takýchto vozidiel Tatrami. Doprava je podľa jeho slov preťažená aj bez kamiónov, a to vďaka návštevnosti tejto turistickej destinácie. Navyše, trasovanie prichádza podľa jeho slov v najhoršom období, keď Tatry očakávajú zvýšenú návštevnosti spojenú s jarnými prázdninami Poliakov a následne domácich.

Kežmarský primátor Ján Ferenčák hovorí v tomto prípade o kompromisnom riešení, no nie trvalom. „Budem spokojný vtedy, keď bude vybudovaný nový most, ktorý nebude vytvárať žiadne obmedzenia na ceste. Je potrebné si uvedomiť, že my tu chceme žiť, spoločnosti tu musia fungovať, nemôžu zatvoriť svoje brány, toto je to, čo nás živí,“ poznamenal na margo rozhodnutia po zasadnutí krízového štábu pre SITA. Definitívnym riešením bude podľa neho až rekonštrukcia poškodeného mosta či postavenie nového.

Správa a údržba ciest Prešovského samosprávneho kraja považuje rozhodnutie prijaté v rámci zasadnutia krízového štábu za racionálnejšie a lepšie riešenie, ako bolo prijaté v závere uplynulého roka. Pri návrhu pôvodných obchádzkových trás na svojich cestách upozorňovala na rizikové miesta, ale hlavne na fakt, že jej regionálne cesty v tejto oblasti nie sú pripravené na avizovaný nápor kamiónovej dopravy. Hlavným dôvodom sú nedostatočne zabezpečené mostné objekty a múry v súbehu so železničnou traťou. “Hrozilo by neúmerné zahustenie dopravy, a tým i vážne poškodenie existujúcich cestných úsekov, ktoré navyše aktuálne rekonštruujeme,” uvádza sa ďalej v stanovisku, ktoré zaslala hovorkyňa PSK Dáša Jeleňová.

Správa a údržba ciest PSK tak nové rozhodnutie akceptuje. “Pre nás to znamená asistenciu pri osadení dodatkových dopravných tabúľ označujúcich výnimku zo zákazu prejazdu nákladných vozidiel. Váhové obmedzenie nákladných vozidiel vyplynie z návrhu dočasného dopravného značenia, jeho určenia a po ďalších usmerneniach krízového štábu,” doplnila Jeleňová.

Proti prejazdu kamiónov národným parkom a mestom Vysoké Tatry sa v uplynulých dňoch postavili Tatranci, ktorí spisujú petíciu. Od štvrtka 9. decembra ju podpísalo viac ako 1 100 ľudí. Nesúhlasila s tým rovnako Správa Tatranského národného parku (TANAP), ktorá ju ani neodporúčala. „’Obdivujem’ kompetentných, že takto rozhodli, a verím, že v prípade havárie či ekologickej katastrofy sa to nebude riešiť z daní poplatníkov, ale snáď to bude zosobnené konkrétnej osobe. Ten, kto takto rozhodne a podpíše to, musí prevziať zodpovednosť,“ povedal pre agentúru SITA riaditeľ Správy TANAPu Pavol Majko.

Mimoriadna situácia pre zlý stav mosta v Kežmarku platí od polovice decembra v meste a od konca decembra aj v celom Prešovskom kraji. Dôvodom je kritická situácia plynulosti cestnej premávky, ktorú zapríčinil spomínaný stav mosta cez rieku Poprad na ceste I. triedy 66. Slovenská správa ciest (SSC), ktorá je jeho správcom, na ňom obmedzila dopravu pre vozidlá nad 5 ton. S rekonštrukciou či prestavbou mosta sa zrejme nezačne skôr ako v druhej polovici roka 2020.

— SITA

Vydržte, hlasujete...

Ďakujeme za váš hlas...

Už ste hlasovali...

0

Našli ste chybu? Napíšte nám na

ZACHRÁŇTE DENNÍK SLOVENSKO


Rastúca čítanosť, no klesajúce príjmy. Tento paradox súvisiaci s koronakrízou neobchádza ani Denník Slovensko. K nemu sa pridružili aj početné podpásové útoky oponentov.

Pomôcť k záchrane perspektívneho národno-konzervatívneho mediálneho projektu však môžete aj vy. Urobiť tak môžete zaslaním ľubovoľného príspevku alebo pravidelnou sumou na náš transparentný účet, prípadne na náš bežný firemný účet.
Bojujeme aj za vás. Ďakujeme.


Prispejte nám transparentne
(IBAN: SK58 0900 0000 0051 6012 9105)

Prispejte na náš bežný firemný účet anonymne
(IBAN: SK22 0900 0000 0051 7010 3099)

DENNÍK SLOVENSKO — Denník pre Slovensko

Sme mladí ľudia, ktorí písanie chápu nie len ako spôsob vlastnej sebarealizácie, ale aj ako povinnosť voči vám ostatným. Nebudeme sa však stavať do nečitateľnej pózy, ale nahlas šíriť to, čo pokladáme za objektívne správne so zreteľom na náš hodnotový systém. Neromantizujeme si minulosť, ale nasledujeme pozitívny odkaz našich dejateľov či predkov, ktorí za náš spôsob života, vlasť a rodinu umierali a chceme našu domovinu odovzdať budúcim generáciám v ešte lepšom stave, než v akom sme ju našli. Čítajte viac...