PS/Spolu navrhuje emisnú daň

Michal Truban (Zdroj: SITA)

AKTUALIZÁCIA PS/Spolu by chcelo zaviesť emisnú daň, ktorá sa má odvíjať od najazdených kilometrov auta a skrz toho vyprodukovaných emisií. Tvrdia, že ich cieľom je podporiť zmenu daňového mixu a jednotlivých daní tak, aby motivovali ľudí viac pracovať, investovať, viac sa starať o životné prostredie či svoje zdravie.

AKTUALIZÁCIA Článok bol aktualizovaný o vyjadrenie PS/Spolu ako aj doplňujúce vyjadrenie generálneho sekretára Zväzu automobilového priemyslu SR Jána Pribulu.

Koalícia strán PS/Spolu chce vyššie zdanenie motorových vozidiel, ktoré by sa zameralo na staršie vozidlá alebo autá s väčším objemom motora, informovali Webnoviny s tým, že by nová daň mala motivovať ľudí, aby si zaobstarali novšie a ekologickejšie autá.

PS/Spolu tvrdí, že daň nepostihne menej majetných ľudí, keďže peniaze z dane by sa podľa ich názoru vrátili späť „do obehu“ vo forme dotácií.

„Progresívno-cirkulačné zdaňovanie v praxi bude zohľadňovať vek vozidla a vypúšťané emisie. Teda čím novšie vozidlo, tým menšie zaťaženie životného prostredia a zdravia ľudí, a zároveň nižšia daň. Naopak, čím staršie auto, väčšie zaťaženie, tým aj vyššia daň,“ hovorí člen predsedníctva Spolu Martin Pekár.

Uviedol, že dôvodom na daň je aj fakt, že sa zo Slovenska stáva vrakovisko starých áut zo zahraničia. Nová registračná daň by mala dovoz týchto áut znevýhodniť. Pekár tiež spomína, že autá vyrobené po roku 2014 spĺňajú emisnú normu EURO 6 a sú väčšinou dostupné pre obyvateľstvo.

Dezinformácie, bráni sa PS/SPOLU

Zväz automobilového priemyslu SR pôvodne uviedol, že je tento návrh naivný. Konštatoval, že je síce nutné znížiť dovoz starých áut zo zahraničia, avšak zavedením emisnej dane si zrazu ľudia nezačnú kupovať elektromobily namiesto svojich 25-ročných vozidiel.

„Takto trh s vozidlami nefunguje,“ povedal Ján Pribula, generálny sekretár zo ZAP SR s tým, že majetnejší si zvyknú kúpiť nové auto, ktoré následne predajú menej majetným.

Koalícia strán PS/Spolu následne reagovala vyhlásením, že názor o zvyšovaní daní pre majiteľov automobilov sú dezinformácie.

„V posledných dňoch sa šíria dezinformácie o tom, že naša koalícia chce zvyšovať dane pre majiteľov automobilov. Nie je to pravda,“ píše sa na ich internetovej stránke. Ján Remeta ďalej na stránke progresívcov vysvetľuje, ako je to naozaj.

„PS/SPOLU sa určite nechystá od ľudí vyberať viac peňazí na daniach alebo odvodoch,“ píše Remeta a dodáva, že chcú podporiť zmenu daňového mixu a jednotlivých daní tak, aby motivovali ľudí „viac pracovať, investovať, viac sa starať o životné prostredie či svoje zdravie“.

Jeden zdroj nahradia iným

Remeta ďalej píše, že v skutočnosti plánuje PS/Spolu len nahradiť jeden zdroj príjmu štátu iným bez toho, aby sa zvýšilo celkové zaťaženie ľudí. Má sa tu uplatňovať princíp, že „znečisťovateľ platí“. Predstavu, ako by to fungovalo rozdeľuje do siedmich bodov:

  1. Zruší sa registračný poplatok, ktorý sa dnes platí pri kúpe auta v rozmedzí od 33 do 3 900 eur. Namiesto neho sa zavedie emisná daň.
  2. Emisná daň sa bude odvíjať od najazdených kilometrov auta a skrz toho vyprodukovaných emisií.
  3. Nová daň má byť nastavená tak, aby len kompenzovala výpadok registračného poplatku, takže nemá ísť o zvýšenie daňového zaťaženia.
  4. Podľa prepočtov PS/Spolu by maximálna daň nemala prekročiť 25 eur (to však závisí od stanovenia sadzieb, ktoré vzíde neskôr). Daň by sa zároveň vzťahovala na všetky vozidlá, ktoré podliehajú emisnej kontrole a bola by súčasťou poplatku za vykonanie tejto kontroly, tj. platila by sa raz za dva roky.
  5. Vzťahovala by sa len na osobné vozidlá a nie nákladné.
  6. Táto nová daň by nemala brániť obnove vozového parku, avšak mala by pomôcť nevytvárať zo Slovenska „šrotovisko“ dovozom starých áut zo zahraničia. Mala by tiež postupne vzdelávať ľudí vo vzťahu k životnému prostrediu.
  7. PS/Spolu chce presadzovať verejný záujem nad individuálnym. V praxi má ísť o to, aby sa podporovalo rozšírenie elektromobilov vo verejnej doprave, kde ich úžitok bude pociťovať ďaleko viac ľudí.

Takto by to šlo, hovorí ZAP

S takýmto vysvetlením od progresívcov súhlasí aj generálny sekretár ZAP Ján Pribula. „Takto, by to šlo,“ povedal pre Denník S s tým, že v reakcii pre Webnoviny nechcel šíriť žiaden hoax, ale iba reagoval na konkrétnu otázku, či by malo v záujme znižovania emisií zmysel vyššie daňové zaťaženie starších vozidiel. Podľa Pribulu by bolo najlepšie, kedy PS prišli na návštevu do ZAP a vysvetlili si veci, aby sa nemuseli dohadovať cez médiá.

— JOR

Vydržte, hlasujete...

Ďakujeme za váš hlas...

Už ste hlasovali...

1

Našli ste chybu? Napíšte nám na

ZACHRÁŇTE DENNÍK SLOVENSKO


Rastúca čítanosť, no klesajúce príjmy. Tento paradox súvisiaci s koronakrízou neobchádza ani Denník Slovensko. K nemu sa pridružili aj početné podpásové útoky oponentov.

Pomôcť k záchrane perspektívneho národno-konzervatívneho mediálneho projektu však môžete aj vy. Urobiť tak môžete zaslaním ľubovoľného príspevku alebo pravidelnou sumou na náš transparentný účet, prípadne na náš bežný firemný účet.
Bojujeme aj za vás. Ďakujeme.


Prispejte nám transparentne
(IBAN: SK58 0900 0000 0051 6012 9105)

Prispejte na náš bežný firemný účet anonymne
(IBAN: SK22 0900 0000 0051 7010 3099)

DENNÍK SLOVENSKO — Denník pre Slovensko

Sme mladí ľudia, ktorí písanie chápu nie len ako spôsob vlastnej sebarealizácie, ale aj ako povinnosť voči vám ostatným. Nebudeme sa však stavať do nečitateľnej pózy, ale nahlas šíriť to, čo pokladáme za objektívne správne so zreteľom na náš hodnotový systém. Neromantizujeme si minulosť, ale nasledujeme pozitívny odkaz našich dejateľov či predkov, ktorí za náš spôsob života, vlasť a rodinu umierali a chceme našu domovinu odovzdať budúcim generáciám v ešte lepšom stave, než v akom sme ju našli. Čítajte viac...