Štát má záujem sprejazdniť nevyužité vodné cesty na verejnú osobnú dopravu

Ilustračný obrázok, Dunaj (Zdroj: SITA)

Štát si bude u lodných dopravcov objednávať osobnú dopravu tak, ako napríklad v železničnej doprave. Ministerstvo dopravy a výstavby SR (MDV) má záujem sprejazdniť nevyužité vodné cesty na verejnú osobnú dopravu. Umožňuje to novelu zákona o vnútrozemskej plavbe, ktorá od 1. januára 2020 zavádza do praxe výkony vo vodnej doprave vo verejnom záujme.

Cieľom je odľahčiť dopravou preťažené cesty. “Vodná doprava je ekologicky a rýchly spôsob dopravy. Prinesie benefity obyvateľom aj životnému prostrediu a ako alternatívnu formu ju podporuje aj Európska únia,” povedal minister dopravy a výstavby Árpád Érsek (Most-Híd).

Novela zákona o vnútrozemskej plavbe podľa rezortu dopravy umožní vznik aj projektu Dunajbus, ktorý by mal obsluhovať prístaviská na Dunaji medzi Šamorínom a Bratislavou. Táto nová ekologická forma verejnej osobnej dopravy by mohla pomôcť pri preprave približne stotisíc obyvateľom.

Výhodou lodnej dopravy je, že bez ohľadu na podmienky v cestnej premávke cestujúcim skráti čas cestovania predovšetkým v ranných a poobedňajších špičkách,” uviedla hovorkyňa ministerstva dopravy a výstavby Karolína Ducká. “V budúcnosti by mohol štát objednávať výkony v lodnej doprave aj na iných splavných vodných cestách,” dodala rezortná hovorkyňa.

Vláda vzala 23. januára 2019 na vedomie informáciu ministerstva dopravy a výstavby o príprave podmienok pre zriadenie národného dopravcu vo vnútrozemskej vodnej doprave v podmienkach SR. Rezort dopravy na základe štúdie začal prípravu návrhu na zavedenie služby vo verejnom záujme pre osobnú lodnú vodnú dopravu. Jej prevádzkou na Dunaji by mala byť poverená spoločnosť primárne na trase Šamorín – Bratislava.

Odporúča sa realizovať variant počítajúci s poverením existujúceho podniku zabezpečením tejto funkcie s nákupom výkonov vo verejnom záujme, aj keď je spojený so záporným hospodárskym výsledkom a odkázaný na verejné dotácie.

Odhad nákladov je zhruba 4,8 milióna eur ročne pri pohone plavidiel na motorovú naftu, v prípade dieselelektrického pohonu 3,6 milióna eur. Predpokladaná strata by bola 4 milióny eur ročne pri vyššej hladine nákladov, resp. 2,9 milióna eur pri nižších nákladoch. Ďalšími variantmi boli nezriaďovanie národného dopravcu žiadnou formou a zriadenie národného dopravcu založením nového podniku.

— SITA

Vydržte, hlasujete...

Ďakujeme za váš hlas...

Už ste hlasovali...

0

Našli ste chybu? Napíšte nám na

ZACHRÁŇTE DENNÍK SLOVENSKO


Rastúca čítanosť, no klesajúce príjmy. Tento paradox súvisiaci s koronakrízou neobchádza ani Denník Slovensko. K nemu sa pridružili aj početné podpásové útoky oponentov.

Pomôcť k záchrane perspektívneho národno-konzervatívneho mediálneho projektu však môžete aj vy. Urobiť tak môžete zaslaním ľubovoľného príspevku alebo pravidelnou sumou na náš transparentný účet, prípadne na náš bežný firemný účet.
Bojujeme aj za vás. Ďakujeme.


Prispejte nám transparentne
(IBAN: SK58 0900 0000 0051 6012 9105)

Prispejte na náš bežný firemný účet anonymne
(IBAN: SK22 0900 0000 0051 7010 3099)

DENNÍK SLOVENSKO — Denník pre Slovensko

Sme mladí ľudia, ktorí písanie chápu nie len ako spôsob vlastnej sebarealizácie, ale aj ako povinnosť voči vám ostatným. Nebudeme sa však stavať do nečitateľnej pózy, ale nahlas šíriť to, čo pokladáme za objektívne správne so zreteľom na náš hodnotový systém. Neromantizujeme si minulosť, ale nasledujeme pozitívny odkaz našich dejateľov či predkov, ktorí za náš spôsob života, vlasť a rodinu umierali a chceme našu domovinu odovzdať budúcim generáciám v ešte lepšom stave, než v akom sme ju našli. Čítajte viac...

Odoberajte náš newsletter