Kiska a Fico si v nízkej transparentnosti kampaní môžu podať ruky, hodnotí Transparency

Robert Fico a Andrej Kiska (Zdroj: SITA)

AKTUALIZÁCIA Transparentnosť kampaní pred parlamentnými voľbami 2020 ostro sleduje mimovládna organizácia Transparency International Slovensko (TIS), ktorá pár mesiacov pred voľbami takmer denne prináša informácie o pochybeniach politických subjektov nielen pri financovaní kampaní. Tentokrát Transparency informuje o prešľapoch strany Andreja Kisku Za ľudí.

V tomto prípade prirovnáva mimovládka transparentnosť straníckeho účtu Za ľudí k strane Smer-SD. „Andrej Kiska a Robert Fico na sebe v kampani nenechajú nitku suchú, ale v nízkej transparentnosti ich straníckych volebných účtov si môžu podať ruky,“ píše TIS v úvode statusu na svojom oficiálnom facebookovom profile.

Transparency informuje, že Kiskova strana Za ľudí minula za november viac ako 5-tisíc eur na reklamu na Facebooku či cez Google, ale na ich transparentnom účte nie je zaznamenaný žiaden taký výdavok. „Po našich otázkach nám strana vysvetlila, že tieto výdavky sú vraj skryté v novembrovej položke za 63-tisíc eur Nákup mediál. priestoru – Outdoor. Navyše tej transakcii chýba meno príjemcu,“ uvádza TIS.

Peniaze poslali agentúre

Strana Za ľudí mimovládku informovala, že peniaze za reklamu na internete poslala agentúre ZenithMedia, ktorá zabezpečuje Kiskovej strane aj bilbordy. Doposiaľ tak strana Za ľudí zaplatila tejto agentúre 365-tisíc eur.

„Podobne ako pri Smere či Moste-Híd, je využívanie agentúr vo veľkom síce legálnym krokom, ale aj spôsobom, ktorý znemožňuje verejnú kontrolu výdavkov. Volebný tím (Za ľudí) nám síce prisľúbil, že výdavky bude popisovať presnejšie, ale vyčísliť doterajšie výdavky v kategóriách odmietol,“ píše Transparency.

Zákon vraj neporušili

Mimovládka však oceňuje, že Kiskova strana na rozdiel od Smeru aspoň transparentne popisuje položky na printovú inzerciu či na volebné akcie v teréne. Kontrola predvolebnej kampane strany Za ľudí je podľa TIS o to dôležitejšia, že by mala byť celkovo druhá najväčšia s odhadovanými výdavkami na úrovni 1,7 milióna eur (je to odhad samotnej strany).

Pripomeňme, že exprezident čelil kritike zo strany Smeru za to, že spustil predvolebnú kampaň pomocou občianskeho združenia ešte pred oficiálnym zaregistrovaním svojej strany. Smeráci tvrdia, že ide o obchádzanie zákona o voľbách. „Podľa nášho názoru však Kiska zákon neporušil – hoci kontroverzne, vždy doteraz sa imidžové kampane brali ako aktivita mimo užšie definovanej volebnej kampane,“ tvrdí mimovládka.

Reakcia strany Za ľudí

Strana Za ľudí pre TIS údajne potvrdila, že spomínanú propagáciu za 734-tisíc eur strana zaplatila občianskemu združeniu Za ľudí a tým pádom sa tieto náklady budú rátať do celkového limitu na voľby. „Férová súťaž pri zachovaní výdavkových limitov tak bude zachovaná,“ uzatvára Transparency International Slovensko.

Po uverejnení článku sme do redakcie dostali email s odpoveďou, v ktorej strana exprezidenta Kisku vysvetľuje kritiku zo strany Transparency. „Strana Za ľudí nemá žiaden výdavok za online na transparentnom účte preto, že ešte nič od dňa vyhlásenia volieb za online nezaplatila. Splatnosť faktúr je koncom decembra, preto nerozumieme poznámke, že strana niečo skrýva,“ píše Kiskova strana v reakcii na kritiku.

Službu si strana podľa vyjadrenia objednáva u mediálnej spoločnosti rovnako ako bilboardy, teda neplatí priamo majiteľom každého jedného bilbordu, ale spoločnosti, ktorá sa na to špecializuje. „Na 99 percent to tak robia úplne všetky politické strany. Rovnako za online strana neplatí priamo SME, aktualitám ani Facebooku, ale nakupuje tento priestor cez jednu z najväčších mediálnych spoločností na Slovensku – Zenith,“ vysvetľujú kiskovci.

Odhadom strana Za ľudí zaplatí za online koncom decembra 10-tisíc eur. Úplne presné faktúry aj všetky náklady na kampaň budú zverejnené na transparentnom účte.

„Strana Za ľudí oceňuje prácu Transparency International Slovensko, ale v tomto prípade ide zrejme o nepochopenie, ako funguje marketing a reklama,“ dodáva Kiskova strana v závere.

AJ KISKA UKRÝVA VOLEBNÚ REKLAMU V AGENTÚRE Andrej Kiska a Robert Fico na sebe v kampani nenechajú nitku suchú, ale v…

Gepostet von Transparency International Slovensko am Mittwoch, 18. Dezember 2019

— TOP

Vydržte, hlasujete...

Ďakujeme za váš hlas...

Už ste hlasovali...

0

Našli ste chybu? Napíšte nám na

ZACHRÁŇTE DENNÍK SLOVENSKO


Rastúca čítanosť, no klesajúce príjmy. Tento paradox súvisiaci s koronakrízou neobchádza ani Denník Slovensko. K nemu sa pridružili aj početné podpásové útoky oponentov.

Pomôcť k záchrane perspektívneho národno-konzervatívneho mediálneho projektu však môžete aj vy. Urobiť tak môžete zaslaním ľubovoľného príspevku alebo pravidelnou sumou na náš transparentný účet, prípadne na náš bežný firemný účet.
Bojujeme aj za vás. Ďakujeme.


Prispejte nám transparentne
(IBAN: SK58 0900 0000 0051 6012 9105)

Prispejte na náš bežný firemný účet anonymne
(IBAN: SK22 0900 0000 0051 7010 3099)

DENNÍK SLOVENSKO — Denník pre Slovensko

Sme mladí ľudia, ktorí písanie chápu nie len ako spôsob vlastnej sebarealizácie, ale aj ako povinnosť voči vám ostatným. Nebudeme sa však stavať do nečitateľnej pózy, ale nahlas šíriť to, čo pokladáme za objektívne správne so zreteľom na náš hodnotový systém. Neromantizujeme si minulosť, ale nasledujeme pozitívny odkaz našich dejateľov či predkov, ktorí za náš spôsob života, vlasť a rodinu umierali a chceme našu domovinu odovzdať budúcim generáciám v ešte lepšom stave, než v akom sme ju našli. Čítajte viac...

Rokovania o vytvorení jednotnej maďarskej strany sa posunuli dopredu

Rokovania o vytvorení jednotnej maďarskej strany sa posunuli dopredu

Počas tohto týždňa pokračovali rokovania medzi Mostom-Híd, Stranou maďarskej komunity (SMK) a hnutím Spolupatričnosť o vytvorení spoločnej maďarskej strany. Ako pre agentúru SITA uviedla hovorkyňa Mosta-Híd Klára Magdeme, rokovania od podpísania memoranda o vytvorení novej strany v auguste..

Odoberajte náš newsletter