Firma ministrovho syna vybavila Prešov prístreškami pre bicykle za takmer 300-tisíc eur. Ľuďom sa to zdá predražené

Uzamykateľné parkovisko pre bicykle v Prešove (Zdroj: Instagram)

AKTUALIZOVANÉ V snahe o prechod na ekologickejšie typy transportu ľudia častejšie používajú bicykle či iné bezmotorové dopravné prostriedky. Mesto Prešov preto ešte vlani vyhlásilo verejnú súťaž na zhotovenie krytých uzamykacích parkovísk pre bicykle. Osem takýchto parkovacích „klietok“ dovedna za takmer 290-tisíc eur dodala a namontovala firma, ktorá patrí synovi ministra dopravy a výstavby Árpáda Érseka.

Ešte začiatkom minulého roka sa na stránke mesta Prešov objavila informácia o projekte krytých parkovísk pre bicykle. Financie naň poskytlo ministerstvo pôdohospodárstva v rámci Integrovaného regionálneho operačného programu (IROP). Mesto Prešov na tento účel dostalo z programu takmer 300-tisíc eur.

Cieľom prešovského projektu bolo „zvýšenie atraktivity a prepravnej kapacity cyklistickej dopravy v meste Prešov prostredníctvom vybudovania doplnkovej cyklistickej infraštruktúry – krytých parkovísk pre bicykle“.

Verejne obstaral Ersékov syn

Verejné obstarávanie na zhotovenie prístreškov pre bicykle vypísalo mesto Prešov v polovici marca 2018 a na jeseň ho vyhrala bratislavská spoločnosť Cykloprojekt s.r.o. Konateľom je Attila Érsek, viceprezident Slovenského šermiarskeho zväzu a syn ministra dopravy a výstavby Árpáda Érseka.

Cykloprojekt vyhral v tomto prípade verejné obstarávanie vďaka tomu, že ponúkol mestu Prešov najnižšiu cenu za realizáciu, čo bola podmienka zadávateľa. Pôvodná cena uvedená v ponuke zverejnenej na stránke Úradu pre verejné obstarávanie (ÚVO) je niečo vyše 284-tisíc eur vrátane DPH. Dodatok k zmluve z polovice októbra tohto roka ju ešte trochu navýšil o takmer 2-tisíc eur. Firma Attilu Érseka ponúkla len o pár tisíc eur nižšiu cenu za realizáciu projektu než zvyšní dvaja uchádzači.

Reakcie kompetentných

Zmluva medzi mestom Prešov a firmou Cykloprojekt bola podpísaná ešte v septembri 2018, ale stavať sa začalo až v auguste tohto roka, údajne pre byrokratické zdržania.

Osem uzamykateľných prístreškov na bicykle je už dnes v Prešove realitou. Do každého z nich sa zmestí 16 až 28 bicyklov, ktoré sú vďaka zabudovanému kamerovému systému lepšie zabezpečené pre prípad krádeže. Podľa niektorých Prešovčanov sú však predražené, keďže jeden takýto prístrešok vychádza na takmer 36-tisíc eur.

Konateľ spoločnosti Cykloprojekt Attila Érsek nás v reakcii odkázal na status, ktorý v mene svojej firmy uverejnil na sociálnej sieti.

Érsek si myslí, že informácie, ktoré sa o projekte jeho firmy objavili v uplynulých dňoch na sociálnych sieťach prichádzajú v súvislosti s blížiacimi sa parlamentnými voľbami, v ktorých bude kandidovať aj jeho otec.

„Ohradzujem sa voči niektorým vyjadreniam na soc. sieti Facebook a obdobných fórach, vnímam to žiaľ aj v kontexte blížiacich sa volieb, chcel by som však zdôrazniť apolitickosť mojej osoby ako aj spoločnosti Cykloprojekt s.r.o.,“ píše Érsek v reakcii.

Cenu samotných parkovacích miest pre bicykle odôvodnil takto: „Položky zahŕňajú realizáciu spodnej stavby ktorá sa líši od každej lokality (realizačná dokumentácia bola spracovaná zmluvným projektantom mesta Prešov), konštrukčných prvkov prístrešku (pozinkovaná konštrukcia, špeciálna farba na základe zadania mesta atď.) a technických prvkov ako: kamerový systém s ukladaním dát, prístupový systém so softwérom pre registráciu a administráciu užívateľov, napájanie prístrešku prostredníctvom solárnej energie,“ zdôvodnil Érsek na facebookovom profile svojej firmy.

Bezpečné, ale drahé?

Na projekt parkovísk pre bicykle v Prešove upozornil na svojej oficiálnej facebookovej stránke známy slovenský moderátor a zabávač Jožo Pročko. V deň výročia Nežnej revolúcie zverejnil Pročko na sociálnej sieti správu, ktorá mu prišla od jedného z jeho fanúšikov. Píše sa v nej o cene projektu aj firme, ktorá ho vysúťažila vo verejnom obstarávaní, ako sme už uviedli vyššie.

prisla mi sprava :Dňa 9.10.2019 bol na web stránke mesta Prešov zverejnený dodatok k zmluve na "Kryté parkovacie…

Gepostet von Jožo Pročko – stránka am Sonntag, 17. November 2019

V Pročkovom statuse nechýba dodatok od samotného autora správy zaslanej moderátorovi. „Možno vás to bude zaujímať, že podľa Fica na východe až tak nič nie je, ale stojan za necelé 300-tisíc nemajú ani v BA. Ak sa pozriete na konateľa firmy a meno jedného politika, tak už viete prečo je to tak drahé,“ napísal Pročkovi nemenovaný fanúšik.

35-tisíc eur za jedno oplotené, kryté a kamerou monitorované parkovacie miesto pre bicykle s rozlohou 25 metrov štvorcových sa môže zdať ľuďom veľa a niet sa čomu čudovať. Len pre porovnanie, za približne rovnakú sumu je dnes možné kúpiť montovaný rodinný holodom s obytnou plochou vyše 100 metrov štvorcových aj s montážou.

Aby sme však neporovnávali neporovnateľné, tak si vezmime cenu za podobné kryté parkoviská pre bicykle u iných dodávateľov. Jeden z nich na svojej stránke uvádza kompletný popis svojho uzamykateľného prístrešku na bicykle, ktorých je viacero napríklad v Galante či Dunajskej strede.

Tieto „klietky“ pre bicykle sú síce plochou menšie ako tie v Prešove, ale zmestí sa do nich 24 bicyklov, čo je približne rovnako a nechýba osvetlenie, zabezpečenie magnetickým kľúčom alebo identifikačnou kartou, sledovanie kamerou či poschodové stojany vybavené hydraulikou na jednoduchšie ukladanie bicyklov na horné poschodie parkovacieho prístrešku. Ich základná cena sa začína od 17 500 eur bez DPH ale konečná závisí od požadovaného vybavenia.

Odpoveď mesta Prešov

Prešovská radnica v odpovedi na naše otázky uviedla, že ide o investíciu financovanú prostredníctvom nenávratného finančného príspevku z integrovaného regionálneho operačného programu s 5 percentným spolufinancovaním z rozpočtu mesta.

„Na základe projektovej dokumentácie bola určená predpokladaná hodnota zákazky na 296 114 eur. Mesto Prešov následne vyhlásilo verejné obstarávanie a v rámci zvýšenia transparentnosti vyhlásilo aj elektronickú aukciu, na základe ktorej došlo k zníženiu celkovej ceny zákazky. Vybudovanie ôsmych cykloprístreškov stálo 286 450 eur, čo je takmer o 10 000 eur menej v porovnaní s projektovanou cenou,“ uviedol v odpovedi hovorca mesta Vladimír Tomek.

Tomek dodal, že Prešov odmieta akékoľvek nepodložené tvrdenia a zavádzajúce informácie, ktoré naznačujú že cena tejto investície bola neprimerane vysoká.

„Cykloprístrešky sú vybavené solárnymi panelmi s osvetlením, kamerovým systémom, ktorý monitoruje priestor 24 hodín, stojanmi na bicykle a samostatným servisným stojanom. Všetky prístrešky sú elektronicky uzamykateľné pomocou čipov. V cene je aj 500 elektronických čipov a software prepojený na mestský úrad, ktorý slúži na identifikáciu užívateľov. Súčasťou investície bola aj úprava terénu, spevnenie podložia a zámková dlažba,“ zdôvodnil Tomek cenu prešovského projektu.

— Tomáš Pilz

Vydržte, hlasujete...

Ďakujeme za váš hlas...

Už ste hlasovali...

0

Našli ste chybu? Napíšte nám na

ZACHRÁŇTE DENNÍK SLOVENSKO


Rastúca čítanosť, no klesajúce príjmy. Tento paradox súvisiaci s koronakrízou neobchádza ani Denník Slovensko. K nemu sa pridružili aj početné podpásové útoky oponentov.

Pomôcť k záchrane perspektívneho národno-konzervatívneho mediálneho projektu však môžete aj vy. Urobiť tak môžete zaslaním ľubovoľného príspevku alebo pravidelnou sumou na náš transparentný účet, prípadne na náš bežný firemný účet.
Bojujeme aj za vás. Ďakujeme.


Prispejte nám transparentne
(IBAN: SK58 0900 0000 0051 6012 9105)

Prispejte na náš bežný firemný účet anonymne
(IBAN: SK22 0900 0000 0051 7010 3099)

DENNÍK SLOVENSKO — Denník pre Slovensko

Sme mladí ľudia, ktorí písanie chápu nie len ako spôsob vlastnej sebarealizácie, ale aj ako povinnosť voči vám ostatným. Nebudeme sa však stavať do nečitateľnej pózy, ale nahlas šíriť to, čo pokladáme za objektívne správne so zreteľom na náš hodnotový systém. Neromantizujeme si minulosť, ale nasledujeme pozitívny odkaz našich dejateľov či predkov, ktorí za náš spôsob života, vlasť a rodinu umierali a chceme našu domovinu odovzdať budúcim generáciám v ešte lepšom stave, než v akom sme ju našli. Čítajte viac...

Odoberajte náš newsletter